6 Kup (pas zielony)
Won Hyo (617-686) był jednym z czołowych myślicieli, pisarzy i komentatorów koreańskiej tradycji buddyjskiej. Odegrał istotną rolę w przyjmowaniu i przyswajaniu szerokiego zakresu doktrynalnych strumieni buddyjskich, które wpłynęły na półwysep Koreański. W swoich rozległych pracach naukowych objął całe spektrum buddyjskich nauk, które zostały przyjęte w Korei. Wśród nich takie szkoły jak Czysta Kraina, Nirwana, Sanlun i Tiantai (szkoła Sutry Lotosu).
Wśród jego najbardziej wpływowych prac były komentarze, które napisał o Przebudzeniu wiary, Sutrze Nirwany i Wadżrasamadhi Sutrze, wraz z jego ekspozycją na temat znaczenia dwóch przeszkód – ijangui. Zostały one potraktowane z najwyższym szacunkiem przez czołowych buddyjskich uczonych w Chinach i Japonii i pomogły w umieszczeniu Przebudzenia Wiary jako najbardziej wpływowego tekstu w tradycji koreańskiej.
Won Hyo spędził część swojej kariery jako mnich. W 661 podróżował do Chin, gdzie miał nadzieję studiować buddyzm dalej. Podczas podróży przeżył wielką ulewę, przed którą schronił się w miejscu które, uznał za ziemskie sanktuarium. W nocy podróżnika ogarnęło pragnienie. Na wyciągnięcie ręki znalazł naczynie, które uznał za tykwę napełnioną odświeżającą chłodną wodą. Po przebudzeniu następnego ranka odkrył ze zdziwieniem, że schronienie było w rzeczywistości starożytnym grobem usianym ludzkimi czaszkami, a naczynie, z którego wypił, było w rzeczywistości ludzką czaszką pełną słonawej wody. Won Hyo był zdumiony mocą ludzkiego umysłu, która przekształciła rzeczywistość. Po tym doświadczeniu, opuścił kapłaństwo i zwrócił się do szerzenia Dharmy Buddy jako laik. Z powodu tego aspektu swojej postaci Won Hyo stał się popularnym bohaterem ludowym w Korei.
Był kolegą i przyjacielem wpływowego mnicha Silla Hwaoma Uisanga, a wynikiem połączenia ich prac było ustanowienie Hwaeom jako dominującego nurtu myśli doktrynalnej na półwyspie koreańskim. Napisał 98 książek w 240 tomach. Dwadzieścia trzy istniejące prace Wonhyo są obecnie tłumaczone na język angielski jako wspólny projekt Uniwersytetu Dongguk i State University of New York w Stony Brook. Wonhyo miał syna, Seola Chonga, który uważany jest za jednego z wielkich konfucjańskich uczonych w Silla. Nie jest pewne, gdzie zmarł, jednak tekst z klasztoru Hyŏl zdaje się świadczyć, że zmarł tam w pustelni w jaskini. Jego syn, dokonał kremacji jego ciała i wyrzeźbił posąg wykorzystując jego kość i glinę. Posąg ten został umieszczony w Punghwangsa.
W koreańskim buddyzmie Won Hyo jest traktowany jako ten, który doprowadził buddyzm do jego ostatecznego kształtu. Ukształtowany przez niego buddyzm nazywano „buddyzmem synkretycznym”, „buddyzmem całościowym”, „buddyzmem zsyntetyzowanym i zjednoczonym” . Jego pozycja w buddyzmie koreańskim była i jest tak wielka, że stał się bohaterem licznych legend (wszedł zatem nawet do folkloru koreańskiego) i zaczęto mu przypisywać umiejętności cudotwórcze. Jego biografia znalazła się w Samguk Yusa.
![](https://dojang.pl/wp-content/uploads/2018/05/diagram-dojang2.png)
DIAGRAM
- Niunja so sang palmok magki (1, 4, 13, 16)
- Niunja so sonkal nopunde anuro taerigi (2, 5, 14, 17)
- Gojung so kaunde jirugi (3, 6, 15, 18)
- Guburyo jumbi sogi A (7, 25)
- Kaunde jopcha jirugi(8, 26)
- Niunja so sonkal daebi magki(9, 10, 11)
- Gunnun so sun sonkut tulgi (12)
- Gunnun so palmok dollymio magki (19, 22)
- Najunde apcha busigi (20, 23)
- Gunnun so kaunde bandae jirugi (12, 24)
- Niunja so kaunde daebi magki (27, 28)
POZYCJE
![](https://dojang.pl/wp-content/uploads/2018/05/IMG_0319-1.jpg)
elementy
KAUNDE YOPCHA JIRUGI
NIUNJA SO SONKAL NOPUNDE ANURO BARO TAERIGI
GOJUNG SO KAUNDE BANDAE JIRUGI
GUNNUN SO ANPALMOK DOLLIMYO MAKGI
NIUNJA SO PALMOK KAUNDE DAEBI MAKGI